Blog

Sprytne sposoby na nietolerancję pokarmową

2019-07-17

Zamień tradycyjne produkty na te, bez alergenów nie rezygnując ze smaku.

 

Wykryto u Ciebie nietolerancję pokarmową? To zdecydowanie dobry krok do osiągnięcia zdrowego trybu życia, a więc też osiągnięcia lepszego samopoczucia. Niemniej jednak unikanie produktów, na które mamy uczulenie, choć jest częściowo rozsądne, nie zawsze jest najlepszą opcją. Dlaczego? Pomimo, że nasz organizm nie radzi sobie z nimi w standardowy sposób, a ostatecznie szkodzi sam sobie, wciąż potrzebujemy składników odżywczych, jakie posiadają. 

Jak więc nie narażać się na negatywne skutki tych produktów jednocześnie dostarczając sobie niezbędnych elementów odżywczych dnia codziennego? Odpowiedź jest zaskakująco prosta, a wdrożenie w życie dużo łatwiejsze niż mogłoby się wydawać- zastąpić je innymi! Wiele osób nie jest świadomym jak wiele korzyści potrafi przynieść tak drobna zmiana w żywieniu. Ponadto nie cierpimy na tym w kwestii smakowej. Bowiem obecnie opcji zamienników, ich kombinacji oraz modyfikacji jest niezliczona ilość. Co rusz dowiadujemy się o nowych, zdrowych produktach specjalnie dostosowanych pod dietę osób borykających się z różnorakim rodzajem nietolerancji. Dowodzi to o tym, że możliwości jest coraz więcej, a życie z nietolerancją pokarmową staje się znacznie łatwiejsze.

Jak radzić sobie z nietolerancją pokarmową na co dzień? 

Zastępowanie jednego składniku diety drugim jest bardzo proste. W istocie polega to jedynie na wdrożeniu pewnego przyzwyczajenia podczas zakupów i dostosowania według indywidualnego poczucia smaku. Poniżej przedstawiamy parę prostych zamienników, jakie możemy użyć unikając alergenów.

  1. Uczulenie na laktozę

Jeśli jedyne, co stawia Cię rano na nogi, to kawa i nie wyobrażasz sobie bez niej dnia lub najzwyczajniej uwielbiasz jej smak zwłaszcza z mlekiem, ale niestety Twoje ciało odmawia przyjmowania laktozy, nie musisz się martwić, że Twój poranny rytuał i sposób na rozbudzenie musi odejść na boczny tor. Zamiast tradycyjnego mleka krowiego użyj roślinnego. Napoje roślinne są zachwalane jako doskonała, zdrowsza alternatywa dla mleka krowiego. Przeciwnicy nabiału pochodzenia zwierzęcego podkreślają przede wszystkim to, iż poza ludźmi żaden ssak nie pije mleka w dorosłym życiu. Jako zalety mleka roślinnego często wymienia się mniejszą kaloryczność, dodatkowe wzbogacenie w niektóre witaminy (z grupy B, zwłaszcza B3 i B12) i minerały (wapń i żelazo).

Kolejnym przykładem jest czekolada. Dobrze wiemy jak bardzo potrafi być kusząca i poprawić nastrój nawet w najgorszy dzień. Musimy jednak pamiętać, że również niektóre rodzaje czekolady posiadają w swoim składzie laktozę, np. jedna z najpopularniejszych czekolad- mleczna. Znacznie zdrowszym odpowiednikiem w tym przypadku będzie wybór czekolady gorzkiej, która równie efektywnie poprawi nam humor podczas chandry, zadowoli wykwintnym smakiem, ale też, co się okazuje, świetnie działa na kaszel, nadciśnienie, brak energii, kiepską pamięć i brak koncentracji.

  1. Uczulenie na jajka

Dobrą wiadomością mogą również cieszyć się osoby uczulone na jajka. Chyba śmiało można stwierdzić, że jajecznica to najpopularniejszy sposób na śniadanie. Jak więc zastąpić to proste, smaczne i sycące danie? Aquafabą. Brzmi jak nazwa rodzaju ryby akwariowej, prawda? Nie ma jednak z tym nic wspólnego. No, może oprócz przedrostka “aqua”, który oznacza wodę. Druga część tego słowa wyjaśnia nam znacznie więcej. Otóż “faba” to fasola, a całość to nic innego jak woda powstała w wyniku gotowania fasoli lub zalewa z fasoli w puszce. Najpopularniejszą odmianą aquafaby jest jednak woda po cieciorce. Aquafaba to wegański zamiennik kurzego białka (tak samo się ubija na sztywną pozbawioną smaku pianę) i z powodzeniem można ją stosować w przepisach, gdzie wymagane jest jajko, białko albo żółtko, jako ich zamiennik. Jedna łyżka aquafaby to zamiennik żółtka, dwie łyżki- białka, zaś trzy łyżki są zamiennikiem całego jajka.

  1. Uczulenie na gluten

Świadomość uczulenia na gluten bardzo wyraźnie wzrasta. Dostępnych produktów zamiennych w sklepach jest coraz więcej, a restauracje coraz częściej zawierają w swoim menu różnego rodzaju opcje dań bezglutenowych lub akceptują prośby modyfikacji standardowego dania. Prostym przykładem jest zamiana makaronu na ryżowy lub kukurydziany, a pieczywo na bezglutenowe. Różnice smakowe są niewielkie, a korzyści, jakie osiągamy posiłkując się smacznym, pełnowartościowym daniem, ogromne.

Uwaga, ta strona używa COOKIES. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące COOKIES w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. X

zamknij
umawianie wizyt

umów się na wizytę

umawianie wizyt

Zadaj pytanie